Chris Docters van Leeuwen: een bewuste zelfstandige interim manager verzamelt de juiste mensen om zich heen!

Chris Docters van Leeuwen: een bewuste zelfstandige interim manager verzamelt de juiste mensen om zich heen!
Professionals kiezen vaak voor het zelfstandig ondernemerschap omdat ze flexibiliteit en autonomie zoeken. Volgens Chris Docters van Leeuwen hoeft het bestaan als eenpitter niet eenzaam te zijn. De juiste mensen om je heen verzamelen helpt, zowel in zakelijk perspectief als in persoonlijke ontwikkeling.

Kiezen voor zzp’er
Er zijn in Nederland ongeveer 1,1 miljoen zzp’ers actief. Waarom kiezen zij voor het zelfstandig ondernemerschap? Voor Chris Docters van Leeuwen, finance professional en sinds 10 jaar zzp’er, was de aanleiding de samenkomst van een aantal gebeurtenissen. “In mijn privéleven ging het niet zo goed vanwege een scheiding. Tegelijkertijd constateerde ik dat het vast dienstverband wel heel vast voelde: altijd dezelfde mensen, grappen en verhalen. Ik wilde mensen om mij heen verzamelen die inspireerden en van daaruit verder groeien. De keuze voor zelfstandig ondernemerschap lonkte al langer en maakte ik puur uit gevoel, maar wel heel bewust.”

Zijn verhaal komt overeen met de cijfers van het CBS, die laten zien dat de belangrijkste redenen om te starten als zzp’er nieuwe uitdagingen (39%), flexibiliteit (30%) en autonomie (29%) zijn. Ook blijken zzp’ers tevreden te zijn met hun bestaan. Meer dan 80% van de zzp’ers die diensten verkopen is tevreden met hun werk, een kleine 30% daarvan is zelfs zeer tevreden. Bij werknemers ligt dit percentage aanzienlijk lager, namelijk 19% (bron: zelfstandig arbeidsenquête van CBS/TNO).

Valkuil
Het bestaan van een zzp’er is dynamisch. Ineens ben je zelf voor alles verantwoordelijk. Van boekhouding en acquisitie tot het bewaken van de balans tussen werk en privéleven. Wat heb je nodig en wie helpt je daarbij? Een grote valkuil is te lang in je oude netwerk blijven hangen. Als ondernemer moet je de onzekerheid durven opzoeken, maar dat betekent niet dat je alles alleen moet doen. Docters van Leeuwen: “Ik kwam al snel in contact met Albert Allmers van FinanceFactor. De klik was er direct en niet alleen op zakelijk vlak. Sinds mijn eerste opdracht via FinanceFactor ben ik aan hen verbonden gebleven. Ook al haalde ik opdrachten binnen via mijn eigen netwerk, de persoonlijke ondersteuning van een intermediair was voor mij heel welkom.”

FinanceFactor heeft als bedrijfsslogan ‘Vinden, Volgen, Verbinden en Versterken’. Volgens Docters van Leeuwen is dat geen loze belofte. Steeds is er contact, ongeacht of een opdracht via FinanceFactor wordt uitgevoerd. Daarmee is een warme relatie ontstaan. “Ik word regelmatig benaderd door andere partijen, maar blijf graag via FinanceFactor aan de slag. En toch groeit mijn netwerk omdat ik opdrachten combineer en ik steeds schakel tussen opdrachtgevers. Ik ben uiterst selectief in welke opdracht ik aanneem. Dat zijn de opdrachten waar ik wat kan leren. Ik accepteer geen opdracht om slechts de schoorsteen te laten roken. Refererend aan het onzekere durven opzoeken, is dit iets waardoor ik mij echt ondernemer voel.”

Agendadruk
Een ander lastig dilemma is persoonlijke ontwikkeling: als zzp’er wil je best wel blijven leren en investeren in jezelf. Maar het kost vaak veel geld én je kunt in de tijd dat je studeert geen omzet maken. Als finance professional vindt Docters van Leeuwen dat het niet genoeg is om simpelweg te werken en af en toe een vakblad te lezen. Reden voor hem om juist een andere omgeving te zoeken en inspiratie op te doen. Netwerken ziet hij als een serieuze vorm van kennisvergaring.

“En toch deed ik er nog te weinig aan. Je moet actief je leermomenten zoeken, anders komt het er niet van. Want het past namelijk nooit in de agenda. Dus ik ben er voor gaan zitten om een middellange termijn strategie voor mijzelf op te stellen. Vragen als ‘wat zijn opdrachten die bij mij passen’, ‘wat heb ik daarvoor nodig’ en ‘wil ik samenwerken’ leverden mij het inzicht dat ik mijn competenties zodanig wilde ontwikkelen, dat ik in staat ben wederkerende klanten te creëren. Het resulteerde in het besluit weer een opleiding te gaan volgen.”

Teruggevraagd worden door een opdrachtgever is een bewijs dat werken aan kwaliteit en het kennen van je kwetsbaarheden loont. Want, meent Docters van Leeuwen, juist softskills, zoals het omgaan met je klant en weten wat de klant belangrijk vindt, zijn onderdeel van de kans dat de klant bij jou terugkomt. En als een opleiding nog niet in het verschiet ligt, helpt het ook als iemand je regelmatig de spiegel voorhoudt. “Al is dat een vriend met wie je de hond in het bos gaat uitlaten.”

Aanpalend vakgebied volgen
Het gaat niet om de tijd vinden, maar de prioriteit, meent Docters van Leeuwen. Als finance professional ben je het bijna verplicht aan jezelf (en aan je opdrachtgever) om nieuwe ontwikkelingen te volgen. Relevante topics voor financials ziet Docters van Leeuwen nu in digitalisering en datagericht werken. Maar ook aanpalende vakgebieden doen er toe. Als voorbeeld noemt hij het traditionele programmamanagement, met projecten en inzet van activiteiten, mensen en middelen, dat nu wezenlijk verandert onder invloed van agile werken. Dit heeft gevolgen voor de rol van programmamanagers en betrokken financials.

Volg daarom niet alleen in je eigen vakgebied, maar ook in aanpalende vakgebieden de ontwikkelingen. Ook al is deze kennis niet direct inzetbaar in je opdrachten. Je wordt er in ieder geval rijker van, meent Docters van Leeuwen.

Zoektocht
Wat Docters van Leeuwen zegt staat symbool voor veel andere zzp’ers die het lastig vinden tijd te vinden en steken in persoonlijke ontwikkeling. Het is een zoektocht hoe je je horizon van 5-10 jaar wilt invullen, meent Docters van Leeuwen. Met de juiste mensen om je heen kom je verder en toch constateert hij dat hij zich niet ten volle bewust is van de mogelijkheden die een intermediair te bieden heeft. Vaak worden inspiratiesessies, intervisie of coaching aangeboden. FinanceFactor heeft in samenwerking met opleider Alex van Groningen zelfs een eigen Academy in huis. Dankzij permanente educatie via de FinanceFactor Academy en coaching beschikken interim finance professionals altijd over de juiste kennis van ontwikkelingen in het finance vak en de branche van hun opdrachtgevers.

Meer info over de mogelijkheden van de Finance Factor Academy? Neem contact op met het Albert Allmers op 06 21 211750 of albert.allmers@financefactor.nl

Voor meer informatie neem contact op met FinanceFactor