Login
Inloggen
Nog niet geregistreerd? Schrijf nu in

Finance Factor Finest Partner aan het woord: Ritzerd Monkelbaan

Categorieën: Algemeen

Finance professional, RC, fiets- en sportfanaat, wielrentrainer, family man. Haarlem, getrouwd met Suzanne en samen twee kinderen van 11 en 12 jaar, van wie de jongste turnt op regionaal niveau en de oudste wielrent op landelijk niveau.


Het verbinden van mensen en samen verbeteringen realiseren 
Inmiddels werk ik bijna twee jaar samen met FinanceFactor aan leuke opdrachten. Ik ben in 2020 onderdeel geworden van het FinanceFactor Finest partner programma. Sinds februari ben ik werkzaam voor de Gezondheidsraad (onderdeel van het ministerie van VWS) als coördinerend / specialistisch adviseur bedrijfsvoering en tijdelijk als hoofd bedrijfsvoering. De Gezondheidsraad heeft een stevige reorganisatie ondergaan. Ik ben de schakel tussen het oude en nieuwe management team. De ICT-omgeving dient gemoderniseerd te worden, de processen dienen verbeterd te worden en tot mijn komst was er geen reguliere rapportage met stuurinformatie. Toen Sander van Opstal me vroeg om als Finest Partner iets meer over mijn werkzaamheden en achtergrond te vertellen, moest ik daar even over nadenken. Toen ik op de longest day ’20 met een groep vrienden rondom Noord-Holland fietste in 1 dag, heb ik de knoop doorgehakt: Tuurlijk! 


Toen ik na mijn studie technische bedrijfswetenschappen in Groningen 21 jaar geleden bij Tata Steel Europe (TSE) begon, ontdekte ik dat ik vakinhoudelijk en als persoon nog best veel kon leren. TSE werd mijn leerschool. Hiervoor ben ik ze nog altijd zeer dankbaar. 


Ik startte bij de onderhoudsdienst. De strategische koers was toen nog niet duidelijk: onderhoud zelf doen of uitbesteden? Ik mocht een stukje van de heroriëntatie doen. Naast mijn rollen als assistent controller en rechterhand van de BU-controller, rekende ik de kostprijzen uit. In korte tijd kwam ik in alle uithoeken van het enorme bedrijfsterrein. Je kunt immers pas iets uitrekenen als je hebt omschreven welke dienst je precies levert. Daarnaast is het van belang dat de monteurs ook snappen wat je uitrekent. Na 1,5 jaar werd de koers duidelijk: de onderhoudsdienst was kritisch voor de productieketen en bleef binnenshuis, maar moest benchmarken met de markt. Dan is het handig als je je kostprijzen kent.  


De concernbrede SAP implementatie was gestart. Ik notuleerde de vergaderingen waar de inrichtingskeuzes werden gemaakt. Enkele jaren later kwam in ik het kernteam dat verantwoordelijk was voor de operations rapportages vanuit SAP business warehouse. Ik zat letterlijk tussen de managers met hun informatiebehoeften en de ontwikkelaars die de rapportages maakten. Dit heeft ervoor gezorgd dat ik weet wat er onder de motorkap bij ERP-systemen gebeurt. 


De allermooiste tijd bij TSE speelde zich af toen ik gestationeerd was in Brussel. Ik had de kans om tijdens de 1e internetgolf in 2001 het team van buyformetals.com te versterken. Met een team fantastische mensen van 4 staalbedrijven hebben we samen met een strategisch adviesbureau gewerkt aan een internet-based inkoopplatform voor de Europese staalindustrie. Dit klinkt heel ambitieus en dat was het ook wel. Het werd geen succes. De technologie was nog te complex en business case bleek te optimistisch. Het was wel een setting (meerdere partijen, verschillende belangen, hoog complexe technologie, snelheid en dynamiek) die ik later in mijn interim opdrachten ook tegen zou komen. Finance, IT en operations (vaak in samenhang met elkaar), dynamische omgevingen en het verbinden van teams en mensen: het zou daarna nog vaak terugkomen. Ik krijg er ontzettend veel energie van als we samen stappen maken.


De laatste jaren bij TSE begonnen ook de eerste ideeën op te borrelen om zelfstandig ondernemer te worden. Ik had nog wel een paar jaar nodig om het definitieve besluit te nemen. Achteraf viel de keuze voor het ondernemerschap wel te verklaren: als zoon van een agrarisch ondernemer kreeg ik het ondernemerschap met de paplepel ingegoten.   

Mijn ondernemersplan bestond uit twee pijlers: opstartende bedrijven helpen met de financiering en hierin eventueel mede-participeren. De tweede pijler was advies- en interim werk. De tweede pijler werd een fulltime job en de eerste steeds meer een hele leuke hobby voor de avonduren. Niet verrassend: vandaag de dag participeer ik in enkele jonge IT-bedrijven.


Het eerste contact met FinanceFactor was een uitnodiging van Sander om een kop koffie te komen drinken. Tijdens het plezierige gesprek kwam ik te weten dat zij bekend waren met opdrachtgevers waar ik al eerder voor had gewerkt. Van het een kwam het ander. Twee jaar geleden mocht ik vanuit FinanceFactor een opdracht doen voor de universiteit Leiden bij het onderdeel NeCEN. Een high-tech omgeving, nog geen duidelijke koers, recente wijzigingen in het bestuur, op een aantal facetten niet in control. Kortom, er was wat te doen. In een gesprek heb ik toen aan Albert Allmers gevraagd: “Past dat bij mij”? Antwoord was een volmondig ja. Na twee maanden kwam Albert langs om een kop koffie te drinken en om te vragen of ik het nog steeds naar mijn zin had.  Ja, dat had ik, de opdracht paste naadloos bij mijn drijfveren! Het is heel prettig te merken dat het team van FinanceFactor dicht op de bal zit. De eerste maanden werkte nog een FinanceFactor collega voor de universiteit Leiden. Over een aantal zaken konden we samen sparren. En twee weten meer dan één. Je weet elkaar makkelijk te vinden.   


De opdracht bij NeCEN verliep voorspoedig en ik kreeg vanuit het college van bestuur de vraag of ik nog twee extra projecten wilde doen. Eén ging over hoe (financieel) om te gaan met de sterk gestegen studentenaantallen binnen de faculteit Science. Het andere was bij een onderdeel dat wetenschappelijke congressen organiseert en dat behoefte had om de processen te stroomlijnen en beter in control te komen. Het was plezierig te merken dat er waardering was, dat men meebewoog met mijn adviezen en dat men de gewenste veranderingen in gang heeft gezet. 


Begin 2020 vroeg Sander me om Finest Partner bij FinanceFactor te worden. Ik hoefde hier niet lang over na te denken. Als interimmer word je vaak geselecteerd omdat je iets al goed kunt. Het risico is dat een deel van de werkzaamheden “op de automatische piloot” gaat en dat je je niet verder ontwikkelt. Dit was voor mij de voornaamste reden om dit partnerschap aan te gaan. Onlangs heb ik aan een compleet ontwikkel assessment deelgenomen, een vast onderdeel van het FinanceFactor Finest programma. Van Albert heb ik hierop goede feedback gehad. Een aantal dingen zijn direct toepasbaar in de opdrachten en dat houdt me scherp. 

 

Het dicht op de bal zitten, de betrokkenheid bij opdrachtgevers en bij de professionals, dat kenmerkt FinanceFactor. Daarnaast het bewustzijn dat de wereld verandert en zeker ook de wereld van de finance professional, om over de periode sinds maart 2020 nog maar te zwijgen. Ofwel, zoals Albert dit onlangs tegen mij zei: “Het gaat om 3xW: Weerbaarheid, Wendbaarheid en Wederkerigheid”. En dat onderschrijf ik volledig.  

Reageer

CAPTCHA ImageNieuwe codeSpeel de code af
Deel dit artikel:

Zit jouw vacature er niet bij?

Niet alle posities waarvoor wij mensen zoeken, staan op de website. Herken jij jezelf in onze kernwaarden maar staat jouw baan er niet bij? Stuur ons dan jouw open inschrijving.

Copyright © 2020 FinanceFactor   |  Sitemap   |  Copyright notice   |  Privacyverklaring   |  Klachten
FinanceFactor gebruikt cookies om bepaalde voorkeuren te onthouden en vacatures af te stemmen op je interesses.
Close